Džep pun motivacije ili kako ukrasti još vremena za čitanje

Kada dovoljno dugo i/ili dovoljno posvećeno čitaš, knjige postaju deo ličnosti i kao takve one postaju faktor u procesu planiranja svakodnevnice. Osim što postaneš opsednut dekoracijom životnog prostora što većim brojem knjiga, tražiš način da ukradeš što više vremena koje bi da spališ na privođenje kraju nekog serijala ili otkrivanje novih svetova. Ali kada dobiješ priliku da uklopiš čitanje sa svakodnevnim monotonijama, pa u tom trenu kao da si zakoračio u čitanje_2.0 svet. Takav osećaj sam imala kada sam pre četiri godine otkrila svet audioknjiga. Da, znam, game-changer.

U to vreme sam koristila audioknjige kako bih se privikla na različite dijalekte engleskog jezika. Pošto sam želela da polažem test bila mi je potrebna vežba, odnosno kontakt sa varijacijama jezika kakve se javljaju na nivou Velike Britanije. Preporuka nastavnicima, verovatno to i znate, ali evo preporuke direktno od jedne učenice – audioknjige i radio programi su odličan dodatak učenju jezika. Ako se sadržaj pri tom poklopi sa učenikovim interesovanjima, učenje se dešava bez potrebe za pregovaranjem.

Danas slušam audio knjige naporedo sa čitanjem. Ne, ne ovako, već čitam kada imam vremena za čitanje, a slušam audio verziju kada npr. idem u kupovinu ili kada vežbam. Dragi nam web pirati obezbeđuju dovoljno materijala, a povremeno, moram priznati, dajem i određenu sumu novca kako bih imala obe verzije na raspolaganju. Naravno, lakše je naći englesku verziju, ali nije nemoguće naći ni srpsku. Do sada nisam bila u prilici, ali znam da bih prvo pokušala da kontaktiram Udruženje slepih i slabovidih, npr. ovako. Kada su mlađi uzrasti u pitanju, verujem da već postoje izdavači koji pripremaju audio verzije priča i pesmica. Kažem verujem jer se u ovom tekstu neću detaljnije baviti ovom temom. Ako budem pozvana da opet gostujem na blogu doći ću do dovoljno pouzdanih informacija, evo (relativno) javno obećavam.

Kao svaka novotarija i audioknjige zahtevaju privikavanje. U početku sam hvatala momente nepažnje, naročito ako bih naporedo radila nešto što zahteva određeno kognitivno zalaganje. Ali treba biti fer, u krajnjem slučaju, to mi se dešava i sa čitanjem. Ma koliko me oduševilo neko delo, s vremena na vreme shvatim da sam došla do dna stranice, ali da sadržaj nije došao do glave. Dakle, premotala snimak ili se vratila na vrh stranice, tu nema nekog ogromnog privikavanja. Ono što u početku jeste bilo čudno je osećaj površnog pristupa delu.

Postoje rasprave da li je ova vrsta konzumiranja sadržaja drugačija u odnosu na čitanje. Verujem da postoje specifičnosti, ali psihološkinja u meni neće sada ući u tu raspravu. Ono što mogu reći jeste da sam u početku na ovaj način prolazila kroz knjige koje su malo niže smeštene na mojoj listi za čitanje ili one koje uopšte nisu stigle do moje police. Za tu kategoriju knjiga uvek ima mesta u mom telefonu (evo i preporuke za plejer ako je nekome potrebna). Na taj način sam otkrila prostor u svom dnevnom rasporedu i džep pun motivacije, a svi znamo kako su takvi džepovi retki. Odslušala sam mnoge knjige za koje mogu odmah reći da ne bih pročitala u skorašnjoj budućnosti (naravno, osim ako nekim slučajem ne bih bila zatvorena u prostoriji gde su mi dostupne samo te knjige i ništa više, pa ni prozor). I to je najvažnija lekcija koju sam pokupila i razlog postojanja ovog teksta – otkrila sam da se magija dešava u zanimljivom delu Venovog dijagrama, presek pristupačno (tj. pri ruci) i minimum želje (ili samo jedno “hmm, pa mogla bih ovo nekada da pročitam”).

Ovih dana je slušanje audioknjiga preraslo u posebnu poslasticu. Iako sam čitala knjigu, odslušala sam Autostoperski vodič kroz galaksiju samo zato što me je kupio neverovatni Stiven Fraj. Nakon toga, Martin Frimen me je kupio za Restoran na kraju vaseljene. Evo još jedne preporuke, najbolji efekat se postiže kada slušate nešto sa tako finim humorom da postajete skloni naglim ispadima smeha. Posebnu popularnost sam pokupila kada bih to radila u gradskom prevozu.

1676944f963248cf20bfb466792edb75

Neverovatan je osećaj kada uhvatiš takav trenutak kada nisi više opsednut svakodnevnim glavoboljama. Tu su naravno i osnovne životne potrebe – kao što je proći od Pesme leda i vatre do Ples sa zmajevima pre nego što se udaviš u spojlerima koje fanovi tako predano bacaju po različitim ćoškovima interneta. Ako ni zbog čega drugog, ostaću verna audio izdanjima jer su mi pomogla u tom ne tako malom podvigu.

comics-poorly-drawn-lines-game-of-thrones-199902

Poslednje što sam počela da slušam je Skulduggery Pleasant ili kako je prevedeno kod nas Koska Šmek. Odrasla sam osoba, mogu da priznam da su mi ovakve knjige posebna poslastica. Nisam sigurna šta mislim o posrbljenoj verziji imena, ali sama knjiga je vrlo zabavna. Verujem da bi mnogi srednjoškolci unapredili svoje znanje engleskog jezika samo da bi shvatili humor protagonista, tj. kako bi ispratili šta se dešava sa (za sada) fino napisanim ženskim glavnim likovima. Eto za kraj još malo motivacije (pošto je to očito šlagvort ovog posta). Pošto sam i sama u situaciji da učim jezik na ovaj način (prvo engleski, a sada već i nemački jezik) mogu da kažem iz prve ruke, ništa ne motiviše više nego kada ti jezik “uđe u glavu”. U ovom slučaju, taj put vodi kroz uši.

3df91e812ec6e7c44509127ca22dc6bf

Ko nije samo pretrčao kroz ovaj tekst primetiće da sam pisala prvenstveno kao fan (audio) knjiga. Nisam se bavila ni pitanjem da li će x (audio ili e knjige) zameniti original jer za mene, a verujem i mnoge druge čitaoce, ne postoji pitanje. Neke knjige kupujem jer izdanje mene kupi ili se toliko vežem za neku priču da ću rado izdvojiti novac kako bih imala svoj primerak. U krajnjoj liniji, šta god vodi ka tome da čitam više biće prihvaćeno kao pozitivan razvoj priče što je i glavni razlog zbog čega delim svoje skromne uvide sa vama. Ako ima nekih misli koje vi želite da podelite sa mnom, rado ću odgovarati na komentare. Ako mi neko preporuči neku dobru knjigu (npr. iz žanra fantastike) uzvratiću istom merom.

Ostaje još samo jedno pitanje, koju knjigu ćeš da slušaš za početak? 🙂 Ti razmisli, a ja sad odoh da pravim mafine / otkrijem šta Skulduggery i Valkyrie rade u Poigravanje vatrom!

Pozdrav!

Ivana Jerotijević

One Comment Add yours

Leave a Reply

