Zaigraj igru tišine

GospaGospod je svakom dodelio različiti tonalitet, a Kasper je to mogao da čuje. I to najbolje u kratkim trenucima nepažnje, kad su bili blizu, ali nisu znali da ih sluša. Zato se i sad okrenuo ka prozoru. Bilo je hladno. Onako kako to samo ume da bude u Danskoj i samo u aprilu.

pjimage (26).jpg

  • Postavlja pitanje: „Kako zvuče mesta i ljudi?“
  • Zahteva ozbiljnu koncentraciju slične vrste kao pri gledanju filmova Memento, Početak ili Matriks.
  • Ima neobičan zaplet i nekoliko preokreta u radnji a istovremeno se bavi ljudskim reakcijama na religiju, na porodicu, na ljubav, na umiranje.

O knjizi

  • Naslov: Tiha devojčica
  • Pisac: Peter Heg
  • Godina izdanja: 2006.
  • Jezik na kome je napisana: danski
  • Prevodilac: Nataša Ristivojević – Rajković
  • Izdavač: Okean

Kasper Krone, koji je po zanimanju klovn, ima sasvim neobičan dar. On može da čuje bolje od drugih i povrh toga može da čuje zvuke koji su osobiti za ljude i da na taj način sazna mnogo o njima. Jednog dana on upoznaje devetogodišnju devojčicu koju odlikuje zvuk misteriozne tišine, tišine izvan molitve, u koji je Kasper čežnjivo zaljubljen. Kada neobična devojčica iščezne zajedno sa još nekoliko osobene dece, Kasper se upušta u detektivsku potragu.

Možda je ovo u srži pravi kriminalistički roman, ali roman koji nije pisan za lako čitanje i ne treba ga ni shvatiti olako. On ima zaplet i iznenadne preokrete, ali u isto vreme ni razmatranja o religiji, smrti i ljubavi nisu retka. Tako je na primer, knjiga krcata razmišljanjima o odsustvu saosećanja i njegovim tragovima na ljudima:

 „Postoje dve vrste tišine, rekao je Kasper, – ili je to makar tako zvučalo meni. Postoji visoka tišina, tišina izvan molitve. Tišina kada je čovek blizak Božanskom. Ta tišina predstavlja prisustvo svih zvukova, ali zgusnutih, nerođenih. A postoji i druga tišina. Beznadežno daleko od Boga. I od drugih ljudi. Tišina odsustva. Tišina usamljenosti“.

„Pakao nije lokalitet. Pakao je mobilan. Svi ga nosimo sa sobom. U trenutku kad izgubimo kontakt sa sopstvenim prirodnim saosećanjem, pakao se razvije i tu je.“

Knjiga je pisana veoma originalno i kompleksno, kao da smo se kroz pisanje potpuno približili načinu na koji Kasper razmišlja. Pošto „za tonsko pamćenje kao njegovo, nije bilo razlike između prošlosti i sadašnjosti“, ni čitaocu se ne objašnjava koji se pasusi odnose na koje vreme, a s obzirom na to da se i Kasper ponekad zbunjeno pita šta je stvarno, i čitaoci su ostavljeni sa istom dilemom. On čuje ljude u tonovima, njihove osobine, iskustva, misli pa čak i osećanja, pa pisac to opisuje veoma deskriptivnim jezikom i iscepkanim rečenicima uz česte reference na Bahovu muziku. „Kad su došli do sredine dvorišta, Kasper je osetio prve nagoveštaje njihovog tonaliteta. bio je to d-mol u svom najgorem izdanju. Kao u Tokati i fugi u d-molu, velikim sudbonosnim stubovima muzike“.

Kada je objavio ovu knjigu, pisac je već bio veoma poznat po jednog ranijoj, veoma voljenoj, knjizi, Osećaj gospođice Smile za sneg. Ova knjiga, nastala posle desetogodišnje pauze, proglašena je kao previše složena i opskurna, te je i odbačena od strane mnogih čitalaca koji su odustali posle nekoliko strana. Izgleda da je sam pisac bio donekle zatečen ovakvim reakcijama. Iako je rekao da je osećao da je na granici da izgubi čitaoca dok je pisao knjigu („I felt I was taking the reader to the edge; I might have gone farther than I realised”), smatra da u krajnjoj liniji ona nije teža za praćenje od nekih veoma popularnih filmova i da je samo potrebno da se ona pročita dva puta.  Meni se čini da je zaista tako – možda je zbilja izazovno zapamtiti sve likove, shvatiti kada se nešto dogodilo i pratiti neobične opise – ali to je čini zanimljivijom i stvarnijom. Izazovno je ponekad baš ono što nam treba, zar ne?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s